Planinsko društvo Tolmin

Jamarska ekspedicija v Anglijo

Od 25 do 29 maja  je šlo sedem članov Jamarske sekcije na jamarsko ekspedicijo v Anglijo. Povabili in gostili so jih člani ICCC kluba, ki že več let prihajajo k nam, na Migovec. Več o tem v angleškem jeziku na strani ICCC, po domače pa  v nadaljevanju! In še nekaj slik.
- Yorkshire -

Erik Bončina – Bonč
    Iztok Možir – Izi
    Samo Rutar – Kletnk

Tolmin – Letališče Ronchi ( Italija) – London Stansted (Anglija)
Zbrali smo se u Tminu na avtobusni postaji, kjer smo postorili še zadnje stvari pred odhodom. Še zadnji pregled in tehtanje prtljage, kamor smo dodali domače dobrote s kmetije pri Lovrču; zelje, zaseka, sir, fižol in nepogrešljivo žganje. Obvezno je bilo tudi slikanje s pogledom na Migovec, kjer nas bodo poleti obiskali angleški jamarji. Jarc nas je odpeljal na letališče Ronchi, kjer smo nestrpno čakali na let z letalom.

»Lih par dni preden smo šli u Anglijo sm na televiziji gledala en dober dokumentarec. Bli so posnetki z letala k so bli res specialni. Čm rejčt, da sm bla že takrat nad letom šokirana, glede na to da sem sedaj prvič letela. Ampak vidla sem samo lepe reči.«     Špela

V London-Stansted smo pristali z uro časovne razlike ter tudi temperaturno razliko, saj je bilo v primerjavi z našim majskim poletjem tam le kakih 18 stopinj. Na letališču smo imeli tri ure časa, saj smo čakali na kombi jamarjev (ICCC – Imperial College Caving Club) iz Londona, da nas pridejo iskati. Ni bilo težko čakati, saj je bilo zanimivo raziskovati letališče ter okolico - vmes smo na našo čudo našteli še 20 zajcev, ki so se sprehajali pred letališčem.

»Kaj ku sma špaga štimal, še zmeri smo se na koncu iskali po letališču.«     Kos

London Stansted – Yorkshire
Ura je bila osem zvečer, ko smo se le vkrcali v kombi in čakala nas je še pet urna vožnja na sever Anglije v pokrajino Yorkshire. Vmes smo se ustavili še v trgovini, kjer smo nakupili hrano za vse tri dni in dodobra napolnili še zadnje proste kotičke v kombiju, ki je že tako prevažal pet jamarjev in vso opremo. Ob dveh zjutraj smo končno prispeli v kočo in ni bil še čas za spanje, saj je bilo potrebno ves kombi še razložiti, pa seveda nato še kaj pojesti pa kako reči….do zore. Ja, ni kaj – zelo naporen in zelo dolg dan…s Tmina do Yorkshire-ja ni glih tko malo.

Bull Pot Farm – Prvi dan – sobota
Tminci ustal pr cajtu ( beri 9 zjutraj), medtem ko so se Angleži do 12 le skobacali iz postelje. Prvi Angleži, ki so ustali so se lotili s pripravami zajtrka. Tipičen– jamarski– angleški zajtrk je: sladek ogret fižol, ocvrte gobe, ocvrta slanina, njihove čudne klobase (svinjina z porom in bog ve kaj še), jajca na oko in toast (kruh). Ob zajtrku smo se potem počasi dogovarjali kdo in kam pojde v jame.

»Zjutra ustal ab 7, šli u jame ab 2. Froštk šele apudan – mona tip, skari umru! Končno dobil opremo in se speštal u jame.«     Kos

Jamski sistem Ease Gill
Je najdaljši in kompleksni jamski sistem v Angliji. Obsega kar 75 km v dolžino (naj bi celo dosegel 100 km) v globino pa seže le 211 m. Ima več kot 24 vhodov in pri marsikaterem je dostop skozi vhodno brezno ali preko zelo ozkega začetnega prehoda. V spodnjem delu je podzemna reka, kjer raziskujejo jamo jamarski potapljači. Zgornji, bolj suhi deli, pa so prežeti z nadvse lepimi jamskimi prehodi, obogatenimi z različnimi jamskimi formacijami. Zelo značilno za angleške jame, česar pri nas ni, so čudovito izoblikovani meandri, ki se vijugasto vlečejo. Izoblikovala jih je voda na poti do podzemne reke, v večjih delih je v teh meandrih na dnu voda, tako da so škornji in neoprenske nogavice v angleških jama obvezna oprema.

Jaz in Kos ( kripl- bataljon) sva bila istega mnenja, da če že greva v jame, potem greva v eno zelo lahko, saj sva oba imela probleme z nogami. Razdelili smo se v 3 skupine:
1. Cow Pot in Lancaster Hole: Jarvist, Joe, Erik in Samo
2. Lancaster Hole in Cow Pot: Sandeep, James, Ben, Kos in Jana
3. Lancaster Hole in Wretched Rabbit: Dave, Špela, Aljoša in Iztok

Jaz sem se po skoraj eni uri jamarjenja odločila, da ne bom več nadaljevala, saj mi je gleženj otekel in sem vso težo že prelagala na drugo nogo in sem se odpravila nazaj ven. Kos je tako ostal v jami sam s tremi Angleži.

»Zjutra sm se zbudu in je blo kr dabra, sej sm mislu, d bo slabš. Pajdu anglešk zajtrk: klabase z začimbami, 3 jajca, 4 popečene slanine, 3 toaste in 3 gobe. Blo kr dabra, sm mislu, d bo slabš.«   Erik

»Sm se zbudu in šu pagledat, kam smo sploh pršli. Ma, sej je kr zanimivo. Pole angleški zajtrk, nek sladk fižol, jaca z gobami, neke klobase – kao svinjske n pa panceta pacrta. Sej je blo dobro, samo zarad fižola pa so se uni ka so za mana pa jam hadil prtoževal. Jama je neverjetna, kapnku miljon, meandrov, de je ki labirint. Res lpo.«     Aljoša

Ura je bila že devet, ko se Kosova skupina še ni vrnila iz jam. Bili smo že rahlo zaskrbljeni. Ob 10 zvečer je šel eden od Angležev pogledat na izhod iz jame in jih je opazil spodaj. Bili so že utrujeni, ampak počasi so napredovali. Ravno pred izhodom je namreč zelo ozek del navzgor in se s pasom na sebi težko skobacaš skozenj. Nato pa še finalno žimarjenje navzgor. Ob 11 so bili nato vsi zunaj.

»Začetek super. V ta prvem šusu krepala luč, nato še Jana šla ven. Nadaljevanje: angleški vodič po jamah 2krat zgublen. Kumi pršli nazaj wn z jame, k je bil še en pešton zravn. Veliko veselje, k so me vsi tako fajn čakali, d pridem wn. Drgač jama, super lepa.«    Kos

Že pred prihodom v Anglijo je bilo dogovorjeno, da bo en večer angleška kuhinja in drugi večer slovenska večerja. Kot rečeno, so prvi dan kuhali Angleži– krompir, meso ( svinjska pečenka) in kuhana zelenjava. Po večerji smo se nato vsi klubi, ki so bili prisotni v koči kapacitete 50 ljudi, pomešali med seboj in se družili do poznih jutranjih ur.

»Zla spim, ma n- kol ni dast. Bo treba vč kafeta spit, de na bom šwah. Jame super!«    Samo

»Ta dan se je že zjutra ful lpo začel m pa spal sm dabra. Pale sm judu tšn zajtrk de kr ki. Jama v kero sm šu pa je špica. Res je ful lepa. UglavnEm, res lep dan.«   Izi

Bull Pot Farm – Drugi dan – nedelja
Zopet ob zajtrku formiranje v skupine. Jaz in Kos sva zopet pristala v skupini, ki ne bo izvajala hujših jamskih podvigov. Današnja porazdelitev v skupine je bila sledeča:
1. Top Sink in Cow pot: Jarvist, Erik, Tomaž, Samo
2. Top Sink in Wretched Rabbit: Tetley, Marc, Cobra, Aljoša, Špela
3. Wretched Rabbit: Shed, Jan, Huggy, Jana, Kos

Čudovit izlet v podzemlje. Na začetku kar nekaj proste plezarije ob štriku z vozli, vijugast sprehod po meandrih, hoja po podzemni reki, malica v ogromni dvorani.... S Kosom sva občudovala jamske lepote, ter se razveselila naključnega srečanja s skupino, kjer sta bila Erik in Samo.

»Zelo velk sistem, ga ni kanca.«    Erik

»Celega boga prehodili, na koncu pa še žimarili.«   Izi

»Jama je bila specialna, mokra in mne malčkeno mraz.«   Špela

Pa smo le tud Tminci prišli na svoj račun in večer zaključili po - Tminsko. Jota, frika in žganje. Še dobro, da nas je bilo 7, saj je bilo treba olupit 12 kg krompirja.

»Midruj Tminci smo se vsaj enkrt najdli!«   Izi

»Odlično je blo dans. U jam smo bli ene 5, 6 ur. Ful lepo. Večerja po tminsko, frika in jota. Angleži sam el ači kr un na wrhu, kaj jim je bla dabra.«   Aljoša

Čudovit dan za vse nas. Še posebno, ker se je tako lepo – po naše zaključil. Za zaključek današnjega dne pa še pesmica:

»Jame super, vse OK! Đaljo zagret, Erik kotačnik, Izi jama person, Špela se u jam ne heca, Jana gawari in Kos je vsemu Kos. Frika ku se šika…..jst pa spim….zzzzzzzz«   Samo

Bull Pot Farm – Tretji dan – ponedeljek
Zadnji dan za odhod v jame. Pa smo le prepričali Angleže, da bi radi šli vsi skupaj v jamo, tudi zato, da se skupaj poslikamo. Smo jim razložili, da smo »Mountain peoples« in da ne bo problemov zaradi čakanja. In res nas je Jarvist vse odpeljal v Lancaster Hole do zgornjega Oxbow Corner-ja in nazaj ven skozi isti vhod, vendar po drugi poti. Vsi smo nekatere dele že videli, smo pa občudovali nove lepote čudovitega jamskega sistema Ease Gill.

»Prvič usi u kp u jamah. Spet je blo zlo lpo. Ka sma pršli wn sma pajdli še jota, kar jo je ostalo in je bla še bujš k učera.«    Izi

Do 5h so morale biti vse skupine ven iz jame, saj je bil odhod za London ob 6. Treba je bilo še vse pospraviti in spakirati. Malce se je zavleklo in tako smo se ob 7 zvečer poslovili od Bull Pot farm in se odpravili na 6 urno vožnjo proti Londonu.

Vsi smo na izletu maksimalno uživali in smo iz srca hvaležni Angleškemu klubu, da nam je omogočil vpogled v njihov jamski svet.